Nasza strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na ich używanie, zostaną zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony! O ciasteczkach możesz przeczytać więcej tutaj
naszywka-godlo-polski-nowy-wzor.png

ZESPÓŁ SZKÓŁ

PONADGIMNAZJALNYCH NR 6

Get Adobe Flash player

Bliżej siebie dalej od narkotyków

rozmiar czcionki

W mediach trwa kampania społeczna Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii „Bliżej siebie dalej od narkotyków”. To pierwsza w Polsce kampania antynarkotykowa skierowana do rodziców. Za opracowanie strategii komunikacji na rzecz zamiany społecznej była odpowiedzialna Fundacja Komunikacji Społecznej. Mimo, że rodzice wciąż za mało wiedzą o narkotykach kampania nie namawia ich do zwiększania wiedzy na temat narkotyków, mówi o relacjach w rodzinie. Takie sformułowanie celów strategii było możliwe jedynie dzięki badaniom.  Potocznie uważa się, że wystarczą dobre intencje, żeby przeprowadzić kampanię społeczną. Takie podejście jest błędem. Coraz częściej przekonujemy się, że źle skonstruowana strategia kampanii społecznej może wyrządzić więcej szkody niż pożytku. W przypadku kampanii komercyjnych ryzyko jest mniejsze – najwyżej spadnie sprzedaż. Kampanie, których celem jest zmiana postaw społecznych, powinny charakteryzować się jeszcze większą precyzją. Przygotowane kampanie nie muszą porażać kreacją, chociaż jak każdy przekaz powinny zwracać uwagę, zainteresować, poruszyć i wezwać do określonego zachowania. 

- „To już kolejny raz kiedy badania pomogły nam uniknąć błędów w planowaniu kampanii potocznie zwanej społeczną. Twórcy powinni posiadać wiele pokory i chęci zrozumienia postaw społecznych i psychografii adresata. Każdy ma przecież swoje powody, żeby zachowywać się tak a nie inaczej. Nie można go więc pouczać i mówić, że powinien zachowywać się inaczej. Powinniśmy raczej poznać te powody i przedstawić odbiorcy odpowiednie korzyści płynące z zachęcenia do określonego zachowania” – mówi Paweł Prochenko, Prezes Fundacji Komunikacji Społecznej. 

Fundacja Komunikacji Społecznej oraz Synovate są autorami badania jakościowego, które zostało przeprowadzone przed kampanią. Badanie oparte było na metodzie jakościowej - zogniskowanych wywiadach grupowych i wywiadach indywidualnych, które zostały przeprowadzone z rodzicami dzieci wieku 13-19 lat, dziećmi w wieku 13-19 lat oraz z terapeutami zajmującymi się problematyką narkomanii i pracującymi z rodzinami. 

Celem badania było uzyskanie informacji o grupie docelowej, głębsze poznanie sposobów komunikacji między rodzicami a dziećmi, budowania więzi, zaufania i przywiązania. Badanie miało także na celu poznanie jaka jest wiedza rodziców na temat narkotyków.

Mimo, że sama wiedza na temat narkotyków nie jest wystarczająca, jak twierdzą sami rodzice, poczucie posiadania tej wiedzy, zwalnia ich z obowiązku poruszania tematu narkotyków w rozmowie z dzieckiem. Rodzicom, którzy twierdzą, że posiadają wiedzę na temat narkotyków wydaje się, że kontrolują sytuację narkotyków w rodzinie, że problem nadużywania narkotyków nie dotyczy ich dziecka. Jak wykazały badania - to nie jest prawda. Potwierdzają to zarówno dzieci jak i terapeuci. 

Z przeprowadzonych badań wynika:

Rodzice oceniają swoje relacje z dziećmi bardzo dobrze i nazywają je partnerskimi. Przyznają jednak, że im dziecko starsze tym pojawia się więcej tajemnic i trudniej rozmawia się na pewne tematy. Rodzice są przeświadczeni, że ich dziecko nie ma większych problemów. Gdyby takie problemy się pojawiły, z pewnością byliby pierwszymi, do których zwróciłoby się ich dziecko. Rodzice przyznają także, że mają czasami trudności ze zrozumieniem świata dzieci. Są jednak przekonani, że ich wiedza na temat życia ich dziecka jest na tyle dobra, że łatwo jest nawiązać z dzieckiem dobry kontakt. 

 

Dzieci przyznają, że trudno im się rozmawia z rodzicami o problemach i tzw. „swoich sprawach”. Swoje relacje z rodzicami określają jako średnie. Bardzo ważne dla dzieci jest to, aby rodzice nie oceniali ich zbyt surowo i nie krzyczeli, gdy przychodzi się do nich z problemami. To przekłada się na deklaracje dzieci, że gdy mają problem, wolą zwrócić się z nim do przyjaciół, a nie do rodziców. Szczególnie wyróżnionymi tematami, z którymi wg. dzieci nie można się zwrócić do rodziców, są seks i narkotyki. Dzieci twierdzą, że rodzice nie rozumieją ich problemów. Badani deklarują lepsze relacje z mamą niż z tatą, który „nie jest odpowiednią osobą do intymnych tematów”, co powtarzało się w wypowiedziach dzieci uczestniczących w badaniu. Znacznie bardziej preferowana jest sytuacja, kiedy dziecko przebywa tylko z jednym rodzicem i wtedy łatwiej jest rozmawiać. 

 

Terapeuci pracujący z rodzinami, w których pojawił się problem narkomanii dziecka, twierdzą, że kontakty w rodzinie są raczej powierzchowne. Terapeuci podkreślają potrzebę kontaktów w rodzinie, które dają dziecku poczucie, że rodzic ma czas tylko dla niego. Spędzanie czasu z dzieckiem „przy okazji innych zajęć”, zaburza relacje, utrudnia rozmawianie i powoduje oddalanie się od dziecka, osłabia zaufanie. Potem rodzice często nie wiedzą jak mogą odbudować kontakt. Terapeuci podkreślają, że rodzice koniecznie powinni starać się poznać zainteresowania dziecka, sposoby spędzania czasu poza domem, znajomych dziecka. To jest punkt wyjścia do budowania kontaktu.

 

Aby dostarczyć materiału do działań PR, przed kampanią zostały dodatkowo przeprowadzone warsztaty na temat komunikacji w rodzinie z młodzieżą z gimnazjów i liceów. Podczas warsztatów młodzież miała m.in. za zadanie sformułować przykazania dla rodziców, których przestrzeganie może pomóc w nawiązaniu dobrych relacji w rodzinie: 

1.Zaufaj 

2.Rozmawiaj ze mną, słuchaj mnie i postaraj się zrozumieć 

3.Spędzaj ze mną więcej czasu 

4.Bądź konsekwentny, dotrzymuj słowa 

5.Nie bądź zły, gdy źle postąpię, bo człowiek uczy się na błędach 

6.Nie krzycz tylko tłumacz 

7.Akceptuj mnie i nie porównuj do innych, wspieraj mnie 

8.Nie narzucaj poglądów 

9.Nie wymagaj rzeczy niemożliwych, ciesz się z sukcesów 

10.Nie dawaj złego przykładu – nie pij, nie bij, nie pal 

11.Nie wypieraj się błędów 

12.Gdy masz zły humor nie odgrywaj się na mnie 

13.Pamiętaj, że Ty tez byłeś dzieckiem 

14.Nie cudzołóż, bo się rozwiedziesz 

 

Autor : Paulina Garstka 

                                                                          Więcej na www.bycrodzicem.pl.